fbpx

עבודה במלצרות לבני נוער: האם מדובר בעבודה עבורכם?

עבודות בני נוער כפופות לחוקי מדינת ישראל שמגינים עליהם מפני ניצול וקיפוח. גם בחופשות וגם כדי לעבוד במלצרות יש לציית לחוקי העבודה שמגדירים בדיוק כמה זמן מותר להם לעבוד בשבוע ומהן הזכויות שמגיעות להם. כשאתם מחפשים מקום שבו תוכלו לעבוד במלצרות קחו בחשבון את הזכויות שלכם, משום שתגלו לפעמים שלמרות המוטיבציה הגדולה שלכם להרוויח כמה שיותר בכל זאת היכולות של נוער נופלות מעט מיכולתם של מבוגרים לעמוד בעבודה פיזית מתישה זאת.

האם מלצרות היא עבודה שמתאימה לבני נוער?

מלצרות היא עבודה שנראית קלה אבל היא הרבה יותר מורכבת מאשר חושבים. זאת להבדיל מעבודה ליד מזנון או דלפק הגשה שבהם הרבה יותר קל לתפקד. לפני שאתם מתחילים בעבודה זו קחו בחשבון כמה שיקולים:

האם אתם יכולים לעמוד בכך פיזית?

זו עבודה שעושים על הרגליים במשך שעות, במיוחד כאשר המסעדה מצליחה, ויש להתרוצץ ולסחוב דברים. אם מדובר ברשת מזון מהיר אולי זה יותר נוח לכם אבל עדיין דורש מאמץ.

האם יש לכם סבלנות ומוטיבציה להיות נחמדים ללקוחות?

מלצרים צריכים להשאיר מצבי רוח בבית אחרת זה עולה להם גם בהיקף הטיפים שהם מקבלים. אתם יכולים להיות נחמדים בצורה מקצועית?

האם יש לכם גישה שירותית?

זה לא רק הטיפ אלא גם הלקוח שלא יחזור למקום אם לא תהיו שירותיים ובכך ייגרם נזק לבעל המקום. כדאי לחשוב על כך לפני כן.

מה מותר בעבודות מלצרות לבני נוער?

הגבלה על המעמסה הפיזית

מלצרות לבני נוער מותרת רק אם מדובר בעבודה פיזית לא קשה מדי, וכזאת שאינה מתישה אתכם במלצרות ללא הפסקה והגשה ופינוי של כלים כבדים מאוד. יש לא מעט עבודות מטבח ועבודות שדורשות התעסקות עם סירים וכלי הגשה כבדים ואלה לא מיועדים לכם. במיוחד לא במטבחים תעשייתיים. זכרו זאת כשמבקשים מכם לעשות עבודות שרק מבוגרים עושים.

קבלו מידע מלא על תנאי ההעסקה שלם מראש

אתם חייבים לדעת במה כרוכה העבודה שלכם מראש או לפחות עד שבעה ימים מתחילת ההעסקה. את מי לשרת והיכן, מה זה כולל ומהם תנאי השכר שלכם.

הגבלה על מספר שעות העבודה

נוער יכול לעבוד רק 40 שעות בשבוע, ויש הגבלה של מנוחה של 36 שעות רצופות שבהן חובה לא לעבוד. כך שזה יוצא בדרך כלל בשבת או ביום המנוחה שלכם לפי דתכם.

אסור להטיל קנסות ועונשים כספיים

מלצרים נענשים לפעמים שלא כחוק בגלל שבירת כלים שהיא טבעית במהלך יום העבודה. דעו לכם שזה לא חוקי לקנוס אף מלצר ובוודאי שלא אתכם על נזק שכזה ולכן אין צורך לגבות עוד קנס או פיצוי כספי. אמנם סועדים שבורחים מבלי לשלם הם בעיה אולם אי אפשר לחייב אתכם לשלם עליהם.

שכר מינימום

במלצרות חייבים לשלם שכר מינימום ללא קשר לטיפים שתקבלו, וכמובן שגם תנאים סוציאליים. שכר המינימום מחושב בחישוב מיוחד ומשתנה לפי גיל – עד 16 – 21.45 ₪, עד 17 – 22.98 ₪, עד 18 25.43 ₪.

לא מתלמדים חינם!

אחת הבעיות של תחום זה היא המעסיקים שדורשים התלמדות חינם. זה לא חוקי בשום גיל ואין סיבה להסכים לכך.

מנוחה מספקת והפסקות

יש לתת לכם הפסקות מנוחה של לפחות 45 דקות ולפחות הפסקה אחת של חצי שעה.

עבודת לילה

מכיוון שיש מלצרות גם בלילות, לנוער מגיל 16 מותר לעבוד בה רק עד חצות ורק אם יש הסעות לביתם מטעם המעסיק.

להשאיר את המחשבות שלך