fbpx

מאיזה גיל מותר לעבוד?

החופש הגדול הציף את שוק העבודה בבני נוער שמחפשים הזדמנות להרוויח כסף למטרותיהם, והחרוצים שבהם אף עובדים במהלך כל השנה. הנה מה שתרצו לדעת על העסקת בני נוער בצורה חוקית והוגנת בכל גיל ובכל יום בשנה

דוכני לימונדה ויד שנייה שילדים מציבים על מדרכות כדי להרוויח מעט דמי כיס הם נחמדים ומעוררי הערכה ליזמים הקטנטנים, אבל בישראל יש חוקי עבודה ברורים למדי לנוער ולילדים שיש להכירם. הם נועדו להגן על הנוער שהוא גם כך החוליה החלשה בשוק העבודה משום שמרוב להיטות לעבוד בני נוער עלולים להסכים לתנאים שמקפחים אותם.

מה צריך לדעת על העסקת בני נוער והגיל שבו מותר להעסיק אותם?

העסקת ילדים ונוער מכיתה א’ עד יב’ אסורה במהלך שנת הלימודים כדי לא לפגוע בלימודיהם. במהלך שנת הלימודים אפשר להעסיק נוער מגיל 15 רק אם הוא לומד בבית ספר ערב שנועד להשתלמות מקצועית לנוער עובד שמאושר על ידי משרד החינוך, או באחת המסגרות המקצועיות שנועדו לכך באישור משרדי התמ”ת והרווחה.

ההעסקה עצמה מוגבלת לשעות שבהן הנוער אינו לומד לפי הודעה מבית הספר ומבלי לנכות משכרו בגלל זה. עבודה זו מיועדת לכל מי שמעוניין בחניכות במקצוע מסוים ובתנאי שהשלים את לימודי החובה. מעסיקים אלה מוגבלים להעסקה לפי שעות הלימודים שהם מקבלים עליהן הודעה מבית הספר.

עם זאת, יש פטור מלא לבני נוער שאינם יכולים ללמוד כלל בצורה סדירה במוסד לימודים מוכר גם לימודי חובה, מסיבות שונות, זאת לפי אישורים של משרדי התמ”ת והרווחה.

גיל ההעסקה החוקי הוא 15

אסור להעסיק ילדים לפני גיל 15, אבל בכל זאת בתנאים מסוימים גיל התעסוקה החוקי המותר הוא 14. לבני 14 מותר לעבוד בחופש הגדול או בחופשות לימודים רשמית ואף פעם לא בימי הלימודים. גם עבודות אלה חייבות להיות קלות ולא להזיק לבריאותו ולהתפתחותו.

מותר להעסיק בגילים צעירים יותר לצורכי בידור, אמנות, הופעה ציבורית או פרסום או צילומים רק אם הם עונים על הדרישות שמפורטות בחוק ובתקנות ההעסקה בגילים אלה. זה כולל גם הופעה בתיאטרון או באופרה, למי שתהה איך בכל זאת רואים שם ילדים שמופיעים מדי פעם.

מה צריך לדעת על תנאי ההעסקה העיקריים של בני נוער, כדי לדרוש את זכויותיכם?

  • להציג אישור רפואי מרופא המשפחה שבריאותכם תקינה.
  • להציג למעסיק תעודת זהות שלכם או של הוריכם. גם אם אתם מאוד רוצים עבודה אין צורך לסבך מעסיק בהעסקה לא חוקית.
  • תשלום שכר מינימום לנוער לפי חוק. אין לקזז ממנו בשום תירוץ ואל תתפשרו על פחות. שכר המינימום מחושב בחישוב מיוחד ומשתנה לפי גיל – עד 16 – 21.45 ₪, עד 17 – 22.98 ₪, עד 18 25.43 ₪. חניך יקבל 18.38 ₪ לשעה.
  • על שכר המינימום לשעה תקבלו תוספות כמו הוצאות נסיעה, שעות נוספות וכל דרישה נוספת. אלה סעיפים שבהם מעסיקים נוטים לזלזל לכן הקפידו על כך.
  • בעיה מוכרת גם למבוגרים היא קנסות ועונשים כספיים. כולם לא חוקיים גם אם ינסו להפיל עליכם נזק כלשהו שגרמתם.
  • הוצאות נסיעה מחושבות לפי תחבורה ציבורית, לפי חופשי-חודשי או כרטיסייה שמחושבת לפי ימי העבודה שלכם.
  • התלמדות או הכשרה מחייבות תשלום שכר. אל תוותרו על כך.
  • מדי הבראה מגיעים לכם מתום השנה הראשונה שלכם בעבודה.
  • לא מתחילים לעבוד מבלי לקבל את כל המידע שנחוץ לכם על תנאי העבודה ובתוך שבוע מאז היום הראשון. עליכם לדעת בדיוק מה כוללת העבודה ומה נדרש מכם כדי להסכים או לסרב מתוך ידיעה מלאה.
  • שכר מקבלים עד ה-9 בחודש והוא מגיע עם תלוש שכר.

להשאיר את המחשבות שלך